In deze laatste post voor Devices in het Onderwijs, zou het moeten gaan over de afsluiting van het project. Echter, aangezien wij niet van plan zijn de 80 iPads die we aan studenten hebben uitgedeeld weer terug in te nemen, zal het project in ieder geval de komende door blijven gaan. De afspraak met de studenten is namelijk dat ze de iPad cadeau krijgen wanneer ze hun bachelor afronden, dus we zijn er nog wel even mee bezig! We zullen uiteraard door blijven gaan met nieuwe toepassingen te vinden, en een oog houden op nieuwe applicaties die we kunnen gebruiken op het lab en tijdens het reguliere onderwijs. Voor verder updates over de inzet van iPads in het scheikunde-onderwijs, verwijs ik de lezer graag naar chemicalipad.blogspot.com.
Hoewel er nog veel dingen zijn die met de iPad in het onderwijs kunnen gebeuren, is het duidelijk dat er een eerste goede stap is gemaakt om een dergelijk apparaat te integreren in het onderwijs. Docenten kunnen er vanuit gaan dat studenten altijd beschikking hebben tot het digitale lesmateriaal, en communicatie met en tussen studenten wordt een stuk gemakkelijker. In de nabije toekomst gaan we vooral werken aan meer lesmateriaal geschikt voor de iPad zoals instructievideo's, (korte) weblectures, maar ook met 'live toetsen' tijdens hoorcolleges. Ook willen we nog meer kijken naar online communicatieplatforms voor studenten en docenten, die beter en makkelijker werken dan bijvoorbeeld met BlackBoard het geval is.
Zoals ook te lezen is in het laatste bericht van RU Groningen, is het vooral van belang dat de 'killer-app' er komt. In ons geval zou dat dus een mooie labjournaal-applicatie zijn (of iets in die richting). Dit is uiteraard een nadeel van vroeg beginnen met een nieuwe type apparaat zoals de iPad, maar we vertrouwen erop dat het niet lang zal duren voordat er meer interessante onderwijs-applicaties op de markt zullen komen.
Zoals gezegd gaan wij vrolijk door met de inzet van de iPad in ons onderwijs en willen daarmee een leukere, maar ook natuurlijk betere, onderwijsomgeving te creƫren voor zowel onze studenten als docenten!
No comments:
Post a Comment