Monday 6 December 2010

De Chemische iPad: De belangrijkse voor- en nadelen van de iPad in het onderwijs.

Het volgende is wederom een 'repost' van het project 'Devices in het Onderwijs'. Zie hier de bijbehorende video.

Hoewel ongeveer driekwart van de student aangeeft positief te zijn over het gebruiksgemak van de iPad, kleven er aan een dergelijk apparaat natuurlijk ook nadelen. Het is uiteraard van belang ook deze onder ogen te zien, en ik zal er hier een aantal van behandelen. Uiteraard moeten we dit alles afwegen tegen de voordelen, die ook aan bod komen.

De nadelen, zoals studenten die aangeven, maar ook algemeen erkent worden in de ‘blogosphere’ over de iPad, zijn:
- Geen Flash op internet. Dit bekende punt zou niet zo’n probleem zijn als het alleen om video’s en games zou gaan. Echter, er zijn helaas er al momenten geweest waarbij interessant lesmateriaal online in de vorm van Flash werd aangeboden (als extra materiaal bij de studieboeken), waar de studenten op hun iPad dus geen gebruik van konden maken.
- Geen goede compatibiliteit met Microsoft Office. Dit punt heeft te maken met de afwezigheid van een standaard tekstverwerkingspakket op de iPad (behalve dan de iPad versies van de Mac-software iWork), waardoor veel studenten toch de echte verslagen op de PC zullen uitwerken.
- Het is geen laptop. Onder dit punt vallen een aantal zaken, waarbij het vooral gaat om het gebrek aan een normale bestandenstructuur en de noodzaak om bestanden via iTunes of online opslag (zoals Dropbox) met de iPad uit te wisselen. Dit alles beperkt het gebruiksgemak als productiviteits-apparaat voor de studenten. Ook genoemd is het gebrek aan een echt toetsenbord (hoewel sommigen dit ook wel weer als een voordeel zien).

Samenvattend lijkt het dat de grootste nadelen uit de hoek komen, waarin de verwachting van de iPad als vervanger voor een laptop liggen. De iPad is namelijk, in ieder geval in zijn huidige vorm, nog niet zo multifunctioneel als een laptop of desktop, vooral omdat het nog niet heel soepel gebruikt kan worden als productiviteits-device maar, zoals ik in de vorige post heb geschreven, vooral ideaal is voor het lezen van documenten, en makkelijk toegang tot internet, BlackBoard, en e-mail. Sommige van de nadelen zullen hopelijk in ieder geval voor een deel worden opgelost in de aankomende software update van het OS, die een stuk uitgebreider belooft te worden!

De meest genoemde voordelen zijn een aardig helder rijtje:
- Compact & mobiel. Hier hoeft niet zoveel meer over gezegd te worden denk ik, ten opzichte van normale laptops is dit zeker een groot voordeel. Zeker wanneer we kijken naar toepassingen tijdens colleges, is het natuurlijk erg handig dat alle studenten een dergelijk apparaat makkelijk en direct bij de hand hebben. Zo zijn er op deze manier al ‘live’ online toetsten afgenomen tijdens het college.
- Snel van standby te halen en dus zeer makkelijk snel dingen op te zoeken of te bekijken, iets wat erg handig kan zijn zowel tijdens practica als (werk)colleges. Een indrukwekkend punt van de iPad is zeker dat je hem nooit hoeft uit te zetten. Als je een iPad twee maanden op standby laat liggen (weten wij uit ervaring), heeft hij nog op zijn minst 80% van zijn acculading over!
- Lange accuduur, wat ook zeer zeker bijdraagt aan de mobiliteit van het apparaat. Zoals ik eerder wel eens heb geschreven, is het vooral op een laboratorium erg handig dat je je geen zorgen hoeft te maken over rondslingerende adapters.

Als afsluitend punt wil ik het nog even hebben over het voor- en nadeel van het feit dat elke student een iPad heeft bij Scheikunde en Farmaceutische wetenschappen. Het handige hieraan is namelijk dat er een gelijk draagvlak ontstaat voor de inzet van dingen zoals digitaal toetsen of het gebruik van video’s in het onderwijs. Doordat elke student zo’n apparaat heeft, weet de docent waar hij aan toe is, en kan daar op ingespeeld worden. Nu is het echter het geval dat, vooral in de eerste periode, er een aantal vakken samen met andere studies binnen de Faculteit Exacte Wetenschappen worden gegeven. Hierdoor ontstaat dus in sommige gevallen de situatie dat er een zaal vol studenten is, waarvan slechts de helft een iPad in handen heeft! Maar goed, om dat nou direct als nadeel te bestempelen, gaat wat ver denk ik.

No comments:

Post a Comment